81-377 Gdynia
ul. Augustyna Necla 14
Propozycje ćwiczeń stymulujących układ dotykowy :
Zabawy różnymi masami to świetne ćwiczenie dla małych rączek. Dzieci z zaburzeniami
SI często nie lubią się brudzić, ale ugniatanie, przelewanie i dotykanie różnych faktur jest
bardzo ważne w rozwoju motoryki małej. Dlatego warto proponować dzecku różne
rozwiązania: ciastolinę, piankolinę, galaretki, piasek kinetyczny, farbę, masę solną, lód itp.
(w Internecie dostępnych jest wiele przepisów na przeróżne masy, warto poszukać czegoś, co
maluchowi przypadnie do gustu). W warunkach naturalnych w zupełności wystarczy piasek i
błoto.
2 . Ścieżki sensoryczne
W sklepach ze sprzętem sportowym albo rehabilitacyjnym dostępne są różnego rodzaju
akcesoria, z których można układać ścieżki sensoryczne. Oczywiście można też wykorzystać
przedmioty, które znajdziemy w domu lub podczas spaceru. Wystarczy na macie piankowej
albo na dywanie ułożyć np.: kamyki, małe szyszki, patyki, kasztany, ziarna fasoli czy
żołędzie. Chodzenie po ścieżce sensorycznej to świetny masaż dla małych stóp, pobudza
różne receptory, stymuluje wyobraźnię i równowagę oraz poprawia koordynację wzrokowo-
ruchową.
Dotykanie farb, malowanie paluszkami, odbijanie całych rączek – to wszystko, podobnie
jak pudełka sensoryczne, uwrażliwia receptory. Malowanie rękami spodoba się także
dzieciom, które nie lubią malować w tradycyjny sposób ze względu na słabe napięcie
mięśniowe – używanie paluszków jest trudniejsze niż trzymanie kredki czy pędzla i
dociskanie ich do kartki.
Pisanie literek lub rysowanie różnych kształtów w rozsypanej na stole mące/kaszy
mannie/piasku również pomaga uwrażliwiać receptory małych rączkach.
Propozycje ćwiczeń stymulujących układ przedsionkowy (odpowiedzialny m.in.
za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe, koordynację )
wspólne zabawy na dużej nadmuchiwanej piłce, na której maluch będzie mógł usiąść i
skakać.
stwórzcie wspólnie tor przeszkód, taki który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania,
wspinania, turlania, celowania itp.
turlajcie się razem na kocyku, a latem z niewielkiej trawiastej górki.
przypomnij sobie zabawę w berka; ścigajcie się, rozegrajcie mecz piłki nożnej czy
koszykówki.
zachęcaj dziecko do zeskakiwania z niewielkiego podwyższenia (np. pierwszego stopnia
schodów), wskakiwania na oznaczone pole, grę w klasy, zabawę skakanką.
Propozycje ćwiczeń stymulujących układ proprioceptywny (tzw. czucie
głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów):
dziecko opiera dłonie o podłogę, a ty chwytasz je za uda i prowadzisz niczym taczkę.
3.Naleśnik
Dysprakcja ( syndrom niezgrabnego dziecka ) jest to trudność w zrozumieniu
(zaplanowaniu co zrobić) i wykonaniu czynności ruchowych (jak to zrobić) w sposób płynny,
skoordynowany, ekonomiczny, w prawidłowej kolejności od początku do końca. Przyczyną
dyspraksji rozwojowej są zaburzenia funkcji czuciowo-ruchowych (dotykowych,
proprioceptywnych i przedsionkowych) i schematu ciała. Dzieci z dyspraksją są niezgrabne
ruchowo (potykają się i często są poobijane, poruszając się, potrącają przedmioty i osoby),
mają opóźnienia w zakresie samoobsługi (trudności z nauką zapinania i odpinania guzików,
suwaków, wiązania sznurowadeł, ubierania i rozbierania się, posługiwania się sztućcami itp.).
Mają wolniejsze tempo pracy, a ich działania są często nieefektywne mimo dużego nakładu
pracy, wymagają znacznie więcej pomocy ze strony rodziców i opiekunów niż inne dzieci w
ich wieku mimo, że ich rozwój intelektualny jest prawidłowy. Nie mają zdolności do
generalizacji zachowań - nie potrafią planu działania modyfikować stosownie do nowych
okoliczności. Problemom ruchowym towarzyszą zwykle również problemy emocjonalne,
gdyż dzieci z dyspraksją często doświadczają niepowodzeń. Problemy planowania ruchowego
dotyczą zarówno motoryki dużej, jak i małej, ale mogą występować również w obrębie
aparatu artykulacyjnego i nazywane są wówczas dyspraksją oralną. Zaburza ona rozwój
mowy i artykulacji. Ciężka, stosunkowo rzadziej występująca forma dyspraksji nazywa
Zabawy rozwijające zmysł słuchu:
pieniądze, kapiąca wodę, itp.).
groch, waciki, monety, klocki itp.). Dzieci mają odgadnąć, co jest w środku.
Dziecko ma znaleźć minutnik, zanim ten zadzwoni.
do koszyka czerwonego po usłyszeniu dźwięku grzechotki.
pokoju).
w szkło, garnek, drewno, papier.
słyszanej sekwencji dźwięków (np. auto, piłka, auto, piłka), zabawy ruchowe z
zauważalnym rytmem (np. podskocz, podskocz, tupnij), liczenie słyszanych
dźwięków.
Zabawy rozwijające zmysł wzroku:
okręgów, iksów, trójkątów, ósemek.
elementów.
literkami (literki napisane drukiem- markerem).
fragment zabawki).
stronę ściany. Dorosły „puszcza zajączki” światłem latarki lub wskaźnika na ścianę.
Zadaniem dzieci jest śledzić tor ruchu „zajączka” samymi oczami, bez poruszania
głową. Dorosły może też gasić i zapalać światło latarki w coraz to innym miejscu
pomieszczenia, a dzieci mają jak najszybciej znaleźć świecący punk.
Zabawy rozwijające zmysły smaku i zapachu
produkty (kawa, skórka z cytryny, z pomarańczy, cynamon, płatki róży itp.). Dzieci
wąchają zapachy w poszczególnych buteleczkach, opisują wrażenia, mówią, czy
znają taki zapach, z czym im się on kojarzy? Mogą też porównywać wyczuwane
zapachy z obrazkami, na których są przedmioty pachnące w taki sposób.
owocu na rysunku, np.: jabłko, pomarańcza, gruszka.
wanilia, czosnek.
wacików jest nasączony określonym zapachem.
zapachy.
Zabawy rozwijające schemat ciała:
własnej osi, do przodu, do tyłu.
poszczególnych elementów.
„Podaj lewą rękę”, „Tupnij prawą nogą” itp..
do tyłu, jeden krok w prawo…”
prawego kolana, itp.
powierzchni.
Zabawy usprawniające motorykę małą
Wieszanie chusteczek na sznurku i przypinanie ich klamerkami.
Zbieranie drobnych elementów do pojemnika szczypcami.
Nawlekanie makaronu na sznurowadło.
Malowanie watą lub gąbką
81-377 Gdynia
ul. Augustyna Necla 14