Od 28.06.2024r. Przedszkole nosi nową nazwę: Przedszkole nr 25 "Gdyńskie Perły" w Gdyni
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Integracja sensoryczna- propozycje ćwiczeń

Integracja sensoryczna- propozycje ćwiczeń

Propozycje ćwiczeń stymulujących układ dotykowy :

  1. Masy sensoryczne

Zabawy różnymi masami to świetne ćwiczenie dla małych rączek. Dzieci z zaburzeniami

SI często nie lubią się brudzić, ale ugniatanie, przelewanie i dotykanie różnych faktur jest

bardzo ważne w rozwoju motoryki małej. Dlatego warto proponować dzecku różne

rozwiązania: ciastolinę, piankolinę, galaretki, piasek kinetyczny, farbę, masę solną, lód itp.

(w Internecie dostępnych jest wiele przepisów na przeróżne masy, warto poszukać czegoś, co

maluchowi przypadnie do gustu). W warunkach naturalnych w zupełności wystarczy piasek i

błoto.

2 . Ścieżki sensoryczne

W sklepach ze sprzętem sportowym albo rehabilitacyjnym dostępne są różnego rodzaju

akcesoria, z których można układać ścieżki sensoryczne. Oczywiście można też wykorzystać

przedmioty, które znajdziemy w domu lub podczas spaceru. Wystarczy na macie piankowej

albo na dywanie ułożyć np.: kamyki, małe szyszki, patyki, kasztany, ziarna fasoli czy

żołędzie. Chodzenie po ścieżce sensorycznej to świetny masaż dla małych stóp, pobudza

różne receptory, stymuluje wyobraźnię i równowagę oraz poprawia koordynację wzrokowo-

ruchową.

  1. Malowanie rękami

Dotykanie farb, malowanie paluszkami, odbijanie całych rączek – to wszystko, podobnie

jak pudełka sensoryczne, uwrażliwia receptory. Malowanie rękami spodoba się także

dzieciom, które nie lubią malować w tradycyjny sposób ze względu na słabe napięcie

mięśniowe – używanie paluszków jest trudniejsze niż trzymanie kredki czy pędzla i

dociskanie ich do kartki.

  1. Pisanie palcem

Pisanie literek lub rysowanie różnych kształtów w rozsypanej na stole mące/kaszy

mannie/piasku również pomaga uwrażliwiać receptory małych rączkach.

 

Propozycje ćwiczeń stymulujących układ przedsionkowy (odpowiedzialny m.in.

za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe, koordynację )

  1. Skakanie na piłce.

wspólne zabawy na dużej nadmuchiwanej piłce, na której maluch będzie mógł usiąść i

skakać.

  1. Tor przeszkód.

stwórzcie wspólnie tor przeszkód, taki który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania,

wspinania, turlania, celowania itp.

  1. Turlanie.

turlajcie się razem na kocyku, a latem z niewielkiej trawiastej górki.

  1. Bieganie.

przypomnij sobie zabawę w berka; ścigajcie się, rozegrajcie mecz piłki nożnej czy

koszykówki.

  1. Skakanie

zachęcaj dziecko do zeskakiwania z niewielkiego podwyższenia (np. pierwszego stopnia

schodów), wskakiwania na oznaczone pole, grę w klasy, zabawę skakanką.

Propozycje ćwiczeń stymulujących układ proprioceptywny (tzw. czucie

głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów):

  1. Chodzenie tyłem
  2. Zabawa w “taczkę”

dziecko opiera dłonie o podłogę, a ty chwytasz je za uda i prowadzisz niczym taczkę.

3.Naleśnik

Dysprakcja ( syndrom niezgrabnego dziecka ) jest to trudność w zrozumieniu

(zaplanowaniu co zrobić) i wykonaniu czynności ruchowych (jak to zrobić) w sposób płynny,

skoordynowany, ekonomiczny, w prawidłowej kolejności od początku do końca. Przyczyną

dyspraksji rozwojowej są zaburzenia funkcji czuciowo-ruchowych (dotykowych,

proprioceptywnych i przedsionkowych) i schematu ciała. Dzieci z dyspraksją są niezgrabne

ruchowo (potykają się i często są poobijane, poruszając się, potrącają przedmioty i osoby),

mają opóźnienia w zakresie samoobsługi (trudności z nauką zapinania i odpinania guzików,

suwaków, wiązania sznurowadeł, ubierania i rozbierania się, posługiwania się sztućcami itp.).

Mają wolniejsze tempo pracy, a ich działania są często nieefektywne mimo dużego nakładu

pracy, wymagają znacznie więcej pomocy ze strony rodziców i opiekunów niż inne dzieci w

ich wieku mimo, że ich rozwój intelektualny jest prawidłowy. Nie mają zdolności do

generalizacji zachowań - nie potrafią planu działania modyfikować stosownie do nowych

okoliczności. Problemom ruchowym towarzyszą zwykle również problemy emocjonalne,

gdyż dzieci z dyspraksją często doświadczają niepowodzeń. Problemy planowania ruchowego

dotyczą zarówno motoryki dużej, jak i małej, ale mogą występować również w obrębie

aparatu artykulacyjnego i nazywane są wówczas dyspraksją oralną. Zaburza ona rozwój

mowy i artykulacji. Ciężka, stosunkowo rzadziej występująca forma dyspraksji nazywa

Zabawy rozwijające zmysł słuchu:

  • Rozpoznawanie dźwięków w domu i okolicy (dźwięki wydawane przez klucze,

pieniądze, kapiąca wodę, itp.).

  • Słuchanie odgłosów-do pustej puszki wkładamy kolejno różne przedmioty (spinacze,

groch, waciki, monety, klocki itp.). Dzieci mają odgadnąć, co jest w środku.

  • Gdzie tyka zegar?-w dowolnym miejscu sali chowamy nastawiony minutnik.

Dziecko ma znaleźć minutnik, zanim ten zadzwoni.

  • Różnicowanie dźwięków: głośny- cichy, wysoki- niski w połączeniu z ruchem.
  • Wrzucanie np. maskotek do celu po usłyszeniu określonego dźwięku.
  • Wrzucanie woreczka do zielonego kszyka po usłyszeniu np.: dźwięku dzwoneczka i

do koszyka czerwonego po usłyszeniu dźwięku grzechotki.

  • Odtwarzanie rytmu na instrumentach.
  • Szukanie par dźwięków (pojemniczki z różnymi rzeczami rozłożone po cał ym

pokoju).

  • Rozpoznawanie kolejności brzmienia instrumentów, odgłosów, np. uderzenie łyżką

w szkło, garnek, drewno, papier.

  • Układanie i tworzenie szeregów rytmicznych: układnie przedmiotów według

słyszanej sekwencji dźwięków (np. auto, piłka, auto, piłka), zabawy ruchowe z

zauważalnym rytmem (np. podskocz, podskocz, tupnij), liczenie słyszanych

dźwięków.

  •  

Zabawy rozwijające zmysł wzroku:

  • Rysowanie wzrokiem ( noskiem) lekkim, płynnym ruchem różnych figur: spirali,

okręgów, iksów, trójkątów, ósemek.

  • Zabawy z szybkim mruganiem-liczenie za pomocą drobnych mrugnięć drobnych

elementów.

  • Zbijanie baniek mydlanych, łapanie do plastykowego kubka.
  • Układanie figur w konturach.
  • Nawlekanie makaronowych rurek na sznurek.
  • Fasolkowe literki-wynajdowanie w dużej ilości suchego ziarna fasoli, tych z

literkami (literki napisane drukiem- markerem).

  • Klasyfikowanie przedmiotów według wielkości, kształtu, barwy.
  • Segregowanie od najmniejszego do największego przedmiotu.
  • Wyszukiwanie ulubionych zabawek schowanych w pomieszczeniach ( wystający

fragment zabawki).

  • Łączenie różnych kolorów i kształtów wykonanych z plasteliny wg podanego wzoru.
  • Przypinanie spinaczy wg sekwencji kolorów, przykręcanie nakrętek.
  • Odtwarzanie różnych kształtów w powietrzu za pomocą np. apaszki.
  • Łączenie kropek linią.
  • Gdzie jest zajączek?-zasłaniamy okna w pokoju, dzieci siedzą zwrócone przodem w

stronę ściany. Dorosły „puszcza zajączki” światłem latarki lub wskaźnika na ścianę.

Zadaniem dzieci jest śledzić tor ruchu „zajączka” samymi oczami, bez poruszania

głową. Dorosły może też gasić i zapalać światło latarki w coraz to innym miejscu

pomieszczenia, a dzieci mają jak najszybciej znaleźć świecący punk.

  • Łapanie do wytłaczanki od jajek wyrzucanej w powietrze piłeczki pingpongowej.

Zabawy rozwijające zmysły smaku i zapachu

  • Co może tak pachnieć?- w kilku buteleczkach gromadzimy różne aromatyczne

produkty (kawa, skórka z cytryny, z pomarańczy, cynamon, płatki róży itp.). Dzieci

wąchają zapachy w poszczególnych buteleczkach, opisują wrażenia, mówią, czy

znają taki zapach, z czym im się on kojarzy? Mogą też porównywać wyczuwane

zapachy z obrazkami, na których są przedmioty pachnące w taki sposób.

  • Picie soków przez słomkę i rozpoznawanie smaku poprzez wybranie właściwego

owocu na rysunku, np.: jabłko, pomarańcza, gruszka.

  • Rozpoznawanie po zapachu przypraw w małych pojemniczkach -cynamon, pieprz,

wanilia, czosnek.

  • Rozpoznawanie łazienkowych zapachów, np.: szamponu do włosów, mydła, proszku.
  • Szukanie ukrytego zapachu wśród pojemniczków z watą. Jeden spośród kilku

wacików jest nasączony określonym zapachem.

  • Łączenie w pary skropionych zapachami płatków kosmetycznych - maksymalnie trzy

zapachy.

Zabawy rozwijające schemat ciała:

  • Naśladowanie piosenek i wierszyków, na przykład: Głowa, ramiona….
  • Poruszanie wskazaną częścią ciała do rytmu.
  • Odbijanie różnymi częściami ciała balona.
  • Przemieszczanie się w pozycji na brzuchu, plecach, pośladkach, kolanach dookoła

własnej osi, do przodu, do tyłu.

  • Przepychanie się plecami, nogami, rękami w parach w pozycji siedzącej, stojącej.
  • Obrysowywanie różnych części ciała z wyodrębnieniem i nazywaniem

poszczególnych elementów.

  • Dorysowywanie naszkicowanej na papierze postaci brakującej części ciała.
  • Zabawa „lustro”-naśladowanie ruchów drugiej osoby.
  • Wykonywanie przez dziecko poleceń, takich jak: „połóż się na brzuchu, plecach,

„Podaj lewą rękę”, „Tupnij prawą nogą” itp..

  • Poruszanie według wskazówek, na przykład: „Zrób jeden krok do przodu, dwa kroki

do tyłu, jeden krok w prawo…”

  • W pozycji siedzącej-dotykanie na zmianę prawą ręką lewego ucha i lewą ręką

prawego kolana, itp.

  • Przeskoki z nogi na nogę w różnym tempie i zgodnie z narzuconym rytmem,
  • Maszerowanie połączone z wymachami rąk.
  • Łapanie mydlanych baniek na różne sposoby , np. klaszcząc, stojąc na niestabilnej

powierzchni.

  • Pokazywanki -ilustrowanie treści prostych wierszyków ruchami ciała.

Zabawy usprawniające motorykę małą

 Wieszanie chusteczek na sznurku i przypinanie ich klamerkami.

 Zbieranie drobnych elementów do pojemnika szczypcami.

 Nawlekanie makaronu na sznurowadło.

 Malowanie watą lub gąbką

Data dodania: 2024-06-16 16:03:30
Data edycji: 2024-06-16 16:05:43
Ilość wyświetleń: 44
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

81-377 Gdynia

ul. Augustyna Necla 14

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej