81-377 Gdynia
ul. Augustyna Necla 14
STANDARDY OCHRONY DZIECI
PRZEDSZKOLE NR 25
„Gdyńskie Perły” W GDYNI
GDYNIA 2024
SPIS TREŚCI
PREAMBUŁA
Dokument Standardy Ochrony Dzieci powstał w celu zapewnienia wychowankom Przedszkola nr 25 w Gdyni harmonijnego rozwoju w atmosferze bezpieczeństwa, akceptacji i szacunku. Niniejszy dokument określa najważniejsze zasady oraz sposoby postępowania wszystkich pracowników przedszkola/rodziców/opiekunów prawnych wobec dzieci dla zapewnienia im bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego. Pracownik placówki/rodzic/opiekun prawny traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika/rodzica/opiekuna prawnego wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik przedszkola/rodzic/opiekun prawny realizując cele ochrony dzieci działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych przedszkola oraz swoich kompetencji.
ROZDZIAŁ I
OBJAŚNIENIE TERMINÓW
Dokument ten reguluje procedury ochrony dzieci przed krzywdzeniem, rozpoznawanie
i reagowanie na niepokojące sytuacje w określony procedurami sposób postępowania. Ilekroć w niniejszych procedurach jest mowa o:
rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
ROZDZIAŁ II
SYMPTOMY STOSOWANIA PRZEMOCY WOBEC DZIECKA
Występowanie pojedynczego symptomu nie zawsze mówi o tym, że dziecko doświadcza przemocy, jeśli jednak symptom powtarza się, bądź występuje ich kilka równocześnie z dużym prawdopodobieństwem możemy określić, że mamy do czynienia z krzywdzeniem dziecka.
Pracownik zareaguje, gdy:
Nauczyciel zwróci uwagę, gdy:
Nauczyciel zwróci uwagę i zainterweniuje, gdy:
W Placówce działa procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że rodzic/opiekun prawny odbiera dziecko będąc pod wpływem alkoholu.
ROZDZIAŁ III
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA REKRUTACJI PERSONELU
Placówka musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym praktykanci oraz wolontariusze) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci
i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, placówka może żądać danych[2] (w tym dokumentów) dotyczących:
Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych
z opieką nad małoletnimi placówka jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą
w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym[3]. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. Osobą upoważnioną do dokonania tej czynności jest wyłącznie Dyrektor placówki. By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu placówki.
Zakres danych osobowych niezbędnych do dokonania sprawdzenia w rejestrze określa § 14 ust. 1 i 2 Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 lipca 2017 r. w sprawie trybu, sposobu i zakresu uzyskiwania i udostępniania informacji z Rejestru z dostępem ograniczonym oraz sposobu zakładania konta użytkownika (Dz. U. poz. 1561 z późn. zm.).
Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi na pracodawcy lub innym organizatorze takiej działalności oraz na osobie, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do takiej działalności, ciążą obowiązki określone w ust. 2-8 takie jak:
ROZDZIAŁ IV
ZASADY BEZPIECZNEJ RELACJI PERSONEL – DZIECKO
Zasady bezpiecznej relacji personelu Przedszkola nr 25 w Gdyni z dziećmi
Nadrzędną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych placówki oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, praktykantów
i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad Standardów Ochrony Dziecka są potwierdzone podpisaniem oświadczenia przez pracownika/ wolontariusza / praktykanta stanowiący załącznik nr 4 niniejszych Standardów. Oświadczenie o zapoznaniu pracownika ze Standardami zostaje dołączone do akt osobowych pracownika.
RELACJE PERSONELU Z DZIEĆMI
Jesteś zobowiązany/a (pracowniku) do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi
i każdorazowego rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.
KOMUNIKACJA Z DZIEĆMI
Przemoc emocjonalna ma miejsce, gdy osoba dorosła nieustannie krytykuje dziecko, grozi mu lub je wyklucza z pewnych aktywności, obniżając jego poczucie wartości. Nauczyciele oraz personel przedszkola to osoby znaczące w życiu dziecka. Krytyka nie jest zabroniona. Krytyka jest ważna dla nauki, rozwoju i doskonalenia dzieci. Podobnie, żarty i śmiech pomagają tworzyć więzi między ludźmi i poczucie wspólnoty. Krytyka powinna być motywująca, przekazywana w sposób empatyczny i z poszanowaniem uczuć dziecka. Przemoc emocjonalna/werbalna może ranić i powodować szkody, podobnie jak przemoc fizyczna.
DZIAŁANIA Z DZIEĆMI
KONTAKT FIZYCZNY Z DZIEĆMI
Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
KONTAKT POZA GODZINAMI PRACY
Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy
i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
DYSCYPLINOWANIE DZIECKA
ROZDZIAŁ V
ZASADY BEZPIECZNEJ RELACJI DZIECKO-DZIECKO
Bezpieczna relacja między dziećmi w przedszkolu jest kluczowa dla ich emocjonalnego
i społecznego rozwoju. Oto kilka zasad, które Przedszkole promuje, aby pomóc
w zachowaniu takiej relacji:
ROZDZIAŁ VI
TROSKA O DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI LUB
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
WAŻNE!
ROZDZIAŁ VII
PROCEDURA INTERWENCJI I REJESTR ZDARZEŃ
W przypadku podjęcia przez pracownika placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone(stosuje się wobec niego przemoc fizyczną, psychiczną, seksualną)lub zaniedbywane przez rodziców, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej (załącznik nr 6)i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi placówki/ osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Dziecka/psychologowi.
PROCEDURA INTERWENCJI W SYTUACJI KRZYWDZENIA DZIECKA W PRZEDSZKOLU PRZEZ PRACOWNIKA PRZEDSZKOLA:
§17
ROZDZIAŁ VIII
DZIAŁANIA PRACOWNIKA PRZEDSZKOLA W ZWIĄZKU Z PODEJRZENIEM WYKORZYSTYWANIA SEKSUALNEGO DZIECKA:
Jeśli dziecko nie ujawniło wykorzystywania seksualnego wprost, ale jego wypowiedzi lub zachowania budzą niepokój, że przeżywa trudności lub problemy, nauczyciele powinni się starać:
ROZDZIAŁ IX
ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA
ROZDZIAŁ X
ZASADY DOSTĘPU DZIECI DO INTERNETU
ROZDZIAŁ XI
EWALUACJA STOSOWANIA STANDARDÓW
ROZDZIAŁ XII
PRZEPISY KOŃCOWE
WAŻNE NUMERY TELEFONÓW
……………15.02.2024…………………
(data ogłoszenia)
…………………………………. ……………………………………
(podpis i pieczęć dyrektora) (podpis osoby odpowiedzialnej za Standardy)
Imię i nazwisko dziecka |
||
Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia) |
|
|
Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia |
|
|
Opis działań podjętych przez psychologa |
Data |
Działanie |
|
|
|
|
||
|
||
Spotkania z opiekunami dziecka |
Data |
Opis spotkania |
|
|
|
|
||
|
||
Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe) |
•zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, • wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny, • inny rodzaj interwencji. Jaki? ……….................................................................. |
|
Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji |
Data: |
Nazwa organu: |
Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli placówka uzyskała informacje o wynikach/ działania placówki/działania rodziców |
Data: |
Działanie: |
|
|
Załącznik nr 2 do Standardów Ochrony Dziecka
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dziecka w
Przedszkolu nr 25 w Gdyni
Nasze wartości
Dbamy o bezpieczeństwo wizerunku dzieci poprzez:
Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka
Rejestrowanie wizerunku dzieci do użytku Przedszkola nr 25 w Gdyni
W sytuacjach, w których nasza placówka rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:
Załącznik nr 3 do Standardów Ochrony Dziecka
Ewaluacja standardów- ankieta
|
Tak |
Nie |
Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązujące |
|
|
Czy znasz treść dokumentu Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem? |
|
|
Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci? |
|
|
Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci? |
|
|
Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Standardach ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika? |
|
|
a. Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa) |
|
|
b. Czy podjąłeś/aś jakieś działania: jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa) |
|
|
Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa) |
|
|
Jakie naruszenia zasad zawartych w Standardach ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez
innego pracownika zaobserwowałaś/łes?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………
**Uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Załącznik nr 4 do Standardów Ochrony Dziecka
Oświadczenie pracownika
Gdynia, dnia………
Oświadczenie
Ja niżej podpisana/y …………………………………………….……………………..………..
zaświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Dziecka obowiązującymi w Przedszkolu nr 25 w Gdyni i zobowiązuję się do jej przestrzegania.
………………………………….
(podpis)
Załącznik nr 5 do Standardów Ochrony Dziecka
Oświadczenie
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci
……………………………………
(miejscowość, data)
Ja, ………………………………………………………………………………………………
Nr PESEL: …………..…………………………………………………………………………
Oświadczam, że nie byłam/ em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej
i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Ponadto oświadczam, że zapoznałam/em się z Standardami ochrony dzieci obowiązującymi
w Przedszkolu nr 25 w Gdyni i zobowiązuje się do ich przestrzegania.[8]
…………………………………………
(podpis)
Załącznik nr 6 do Standardów Ochrony Dziecka
Wzór notatki służbowej
…………………………….
(miejscowość, data)
NOTATKA SŁUŻBOWA
Dnia ……………………… w ……………………………………………………………
(miejsce)
o godzinie ……………... odbyło się spotkanie w którym uczestniczyli:
Tematyka spotkania obejmowała:
………………………………………………………………………..…………………......
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
Ustalono: ……………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………
…………….………………………
(podpis, stanowisko służbowe)
Załącznik nr 7 do Standardów Ochrony Dziecka
……………………, dn. ……………………….
(miejscowość, data)
…………………………………
…………………………………
(dane osoby składającej zawiadomienie)
Do
…………………………….
…………………………….
(dane jednostki Policji lub prokuratury)
ZAWIADOMIENIE
o podejrzeniu popełnieniu przestępstwa
Zawiadamiam o podejrzeniu popełnieniu w dniu ……………………. (data)
w ………………………………………… (miejsce popełnienia przestępstwa) przestępstwa …………………………………………………………………….. (rodzaj przestępstwa) na rzecz ………………………………………. (osoba pokrzywdzona), przez ………………………..………… (dane sprawcy lub informacja, że sprawca nieznany) oraz wnoszę o wszczęcie w tej sprawie postępowania przygotowawczego.
Uzasadnienie
[W uzasadnieniu powinien zostać uwzględniony dokładny opis stanu faktycznego, sytuacji związanej z popełnieniem przestępstwa: data,miejsce,okoliczności przestępstwa,świadkowie.]
……………………………………
(podpis pokrzywdzonego lub osoby składającej zawiadomienie)
Załączniki:
-(należy wymienić tutaj dokumenty, do których odnosiliśmy się w uzasadnieniu)
Załącznik nr 8 do Standardów Ochrony Dziecka
Wzór wniosku o wgląd w sytuację rodzinną dziecka
…………………………… dnia ………………………..
Sąd Rejonowy w .................................. …
Wydział Rodzinny i Nieletnich
Wnioskodawca: Imię i nazwisko lub nazwa instytucji
reprezentowana przez: …………………………
adres do korespondencji: …………………………
WNIOSEK O WGLĄD W SYTUACJĘ RODZINNĄ DZIECKA
Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego ……………………………………….… (imię i nazwisko dziecka, data urodzenia), zamieszkałej/go w ………………………………. przy ul. ………………………………………………………………………….. i wydanieodpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
Uzasadnienie:
Mając powyższe fakty na uwadze można przypuszczać, ze dobro małoletniego ………………. jest zagrożone a rodzice nie wykonują właściwie władzy rodzicielskiej. Dlatego wniosek o wgląd w sytuację rodzinną małoletniej i ewentualne wsparcie rodziców jest uzasadniony.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
(W uzasadnieniu powinny zostać uwzględnione dane osobowe dziecka oraz dane dotyczące rodziców/opiekunów dziecka. Ponadto należy zawrzeć informację na temat sytuacji w skutek, której np. popełniono przestępstwo wobec dziecka. W uzasadnieniu powinny się znaleźć także informacje dotyczące osób, które były/są świadkami zdarzeń. W końcowej części wniosku należy uwzględnić oczekiwania Państwa względem Sądu)
Mając na uwadze powyższe, wnoszę/wnosimy o podjęcie stosownych działań prawnych w celu zabezpieczenia zdrowia i życia małoletniego.
…………………………………………………
(imię i nazwisko osoby składającej wniosek)
Załącznik nr 9 do Standardów Ochrony Dziecka
Plan pomocy dziecku
Dane dziecka:
Imię i nazwisko: ................................................................................................
Grupa: ................................................................................................
Rok szkolny: ……………………………………………………………………………………………….
Nauczyciele grupy:
Imię i nazwisko: ……………………………………….…………………………………
Plan opracowany na okres od ………………………… do ……………………………
Obszar obejmowany wsparciem |
|
Cele |
|
Sposoby wsparcia |
|
Formy pomocy jednostki (jeśli takie zostaną ustalone) |
|
Działania wspierające rodziców dziecka,
|
|
Zakres współdziałania jednostki oświatowej z innymi podmiotami |
|
…………………………………. ……………………………………………
(podpis osób/osoby przygotowującej plan) (podpis dyrektora)
[1]"dane osobowe" oznaczają wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej ("osobie, której dane dotyczą"); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizyczne
[5] Katarzyna Fenik- Gaberle, Renata Kałucka,, Dziecko niepełnosprawne oraz chore przewlekle a przemoc w Rodzinie. Rozpoznanie. Scenariusz szkolenia dla pracowników oświaty. Ośrodek Rozwoju Oświaty, Warszawa 2019r.
[8] Ustawa z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1709)
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 530)
Ustawa z dnia 26.01.1982 r. Karta Nauczyciela (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 z poźn. zm.)
81-377 Gdynia
ul. Augustyna Necla 14